Visuele communicatie in het onderwijs

Wat zie jij voor je als je denkt aan het woord fiets? Een fiets of de letters f-i-e-t-s? Als iemand een verhaal vertelt dan zie ik dat verhaal vaak gelijk voor me in beeld. Iets wat door wetenschappers als ‘beelddenken’ wordt omschreven. Het brein kan beeld in combinatie met tekst beter verwerken. Maar nog belangrijker, beter onthouden. Hier kun je op verschillende manieren gebruik van maken.

beeldend denken

Lesstof samenvatten

Je kan het bijvoorbeeld inzetten wanneer je moet leren voor een tentamen. Voor een toets moet je vaak een theorieboek lezen. De meest gebruikte manier om de stof samen te vatten, is door de belangrijkste tekst te markeren. Om er vervolgens een samenvatting over te schrijven. Maar wat nu als je ook beeld aan de samenvatting toevoegt? Je brein is op deze manier veel beter in staat om de informatie te onthouden. Maar misschien nog wel belangrijker; om de informatie te reproduceren op het moment dat je het tentamen aan het maken bent. Dit wordt ook wel visueel samenvatten genoemd. Je kunt het inzetten om teksten, filmpjes of bijvoorbeeld een artikel wat je moet lezen kort en bondig samen te vatten. Probeer het maar eens!

visuele communicatie in het onderwijs

Bron artikel : NOS : Studentenvereniging Rotterdam uitgesloten van introweek

Niet alleen als student kun je van deze techniek gebruik maken. Als docent kun je ook je les bijvoorbeeld samenvatten in een praatplaat om je leerlingen de belangrijkste elementen mee te geven. De meeste mensen zullen nu denken ‘ja maar wacht eens even; ik kan helemaal niet tekenen.’ Dat maakt gelukkig helemaal niet uit. Iedere tekenstijl is goed. Het maakt je brein niet uit of je stokpoppetjes tekent of kleurrijk vormgegeven illustraties. Zolang het voor jou maar een visuele vertaling van de tekst is. Wil je écht niet tekenen? Dan kun je ook icoontjes op de computer gebruiken bijvoorbeeld. Maar onthoudt dat de combinatie van tekst en beeld de meerwaarde biedt.

“De combinatie van tekst en beeld biedt de meerwaarde”

Scriptie

Ook bij het schrijven van een scriptie in het hoger onderwijs kan beelddenken van toegevoegde waarde zijn. Bijvoorbeeld om je ideeën voor de structuur en je scriptie opbouw op papier te zetten. Maar ook in het eindtraject van je scriptie door middels een praatplaat de resultaten kort en bondig weer te geven. Natuurlijk wil je het liefst dat iedereen het rapport waar jij bloed, zweet en tranen in hebt zitten in zijn geheel leest. Maar er zijn altijd mensen met een te drukke agenda. Om ook deze doelgroep te bereiken, kun je hen tegemoet komen. Dit doe je door een visuele weergave te maken van de highlights uit je rapport. De samenvatting van je scriptie in beeld. Je wil per slot van rekening dat de organisatie waar je onderzoek voor hebt gedaan iets gaat doen met de resultaten.